Logo

menu

Licznik odwiedzin

W tym miesiącu: 130
W sumie: 353

Zajęcia

1.Samoobsługa i zaradność życiowa w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb:

       Główne cele w tym obszarze koncentrować się będą wokół podtrzymania bądź nabywania umiejętności potrzebnych do samodzielnego życia. Uczestnicy nabędą umiejętności potrzebne do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych i higienicznych. Ponadto nabędą kompetencje społecznych, zwiększony zostanie poziom zaradności życiowej i integracji społecznej. Uczestnicy nauczą się racjonalnego gospodarowania własnym budżetem oraz otrzymają wsparcie  odnośnie prawidłowych postaw, nawyków zdrowotnych i żywieniowych. Realizacja w/w celów odbędzie się poprzez rodzaje wsparcia:

 

Trening higieniczny

Najważniejsze zadania realizowane podczas treningu higienicznego to ukształtowanie nawyku dbania o czystość i porządek w miejscu pracy, otoczenia, wypoczynku. Nauka prawidłowego korzystania z łazienki, WC oraz współpracy w grupie. Uczestnicy dzięki wielokrotnemu powtarzaniu określonych czynności, prawidłowo i bezpiecznie będą korzystać z wanny, kabiny prysznicowej czy WC. Dzięki treningowi nauczą się kontrolować swoje potrzeb fizjologiczne oraz umiejętnie je sygnalizować. Poznane zasady dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny oraz wyuczone zdolności mogą wykorzystać w życiu codziennym

Trening kulinarny

Dzięki treningowi uczestnicy nauczą się: przygotowania codziennego gorącego posiłku, różnego typu zdrowych potraw oraz korzystania z przepisów kulinarnych. Zdobędą wiedzę odnośnie obsługi sprzętu AGD. Poznają zasady prawidłowego zachowania się w restauracji i podczas spotkań plenerowych oraz posługiwania się sztućcami oraz estetykę spożywania posiłków. Podczas treningu uczestnicy zdobędą również wiedzę na temat kultywowania tradycji świątecznych. Ponadto zdobędą umiejętności tworzenia jadłospisu oraz tworzenia listy produktów niezbędnych do wykonania danej potrawy.

Trening umiejętności praktycznych

Dzięki treningowi uczestnicy nabędą umiejętności praktycznych w zakresie czynności porządkowych, takich jak: zamiatanie, zmywanie, odkurzanie, segregacja śmieci, dobór środków czystości do czyszczonych powierzchni, mycie okien, podłóg, wymiana ręczników, rozkładanie papieru toaletowego, itd. Nauczą się posługiwać sprzętami domowymi, odkurzaczem, żelazkiem, czajnikiem bezprzewodowym, pralką, suszarką do rąk. Będą potrafili samodzielnie ubrać się adekwatnie do sytuacji i pogody. Poznane umiejętności będą mogli wykorzystać w życiu codziennym, a tym samym zwiększać poziom zaradności życiowej. 

Trening zdrowotny

Dzięki treningowi uczestnicy nauczą się: prawidłowo dozować leki i o wyznaczonych porach je zażywać. Będą zwracać większą uwagę na ważność własnego zaangażowania się we własne leczenie. Poznają nawyki zdrowego stylu życia w zakresie odżywiania i aktywności fizycznej. Będą potrafili wzywać pomoc w sytuacjach kryzysowych i zagrażających ich życiu oraz zdrowiu. Dowiedzą się jakie są objawy chorobowe i jak na nie reagować oraz jak stosować profilaktykę i zapobiegać nawrotom choroby. Zdobędą wiedzę jak korzystać z poradni specjalistycznych oraz jak radzić sobie w sytuacji choroby i podczas pobytu w szpitalu.

Trening budżetowy

Uczestnicy poprzez udział w treningu budżetowym nabędą umiejętności planowania wydatków, racjonalnego dysponowania własnym budżetem domowym. Poznają wartość pieniądza, ceny produktów, które wykorzystują w życiu codziennym. Nabędą zdolność samodzielnego sporządzania listy potrzebnych produktów oraz samodzielnie lub z pomocą będą mogli robić zakupy w pobliskim sklepie. Poznają sposoby oszczędzania pieniędzy oraz dokonywać będą terminowego płacenia rachunków.

 

 

                                     2. Kontakty interpersonalne:

Do najważniejszych celów realizowanych w tym obszarze będą należeć: kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi osobami oraz umiejętności funkcjonowania i współpracy w grupie. Ponadto odbędzie się nauka podejmowania samodzielnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności oraz tolerancji i akceptacji drugiego człowieka. Dzięki udziału w tych zajęciach terapeutycznych z tego obszaru będzie wzmacnianie poczucia własnej wartości uczestnika oraz budowanie pozytywnej samooceny. Będą również doskonalone zdolności zachowań asertywnych. Uczestnicy będą lepiej się komunikować oraz zgłaszać swoje potrzeby. Realizacja w/w celów odbędzie się poprzez rodzaje wsparcia:

  

Zebrania społeczności

Podczas spotkań społeczności uczestnicy będą uczyć się zasad demokracji i samorządności oraz współodpowiedzialności za funkcjonowanie ŚDS. Ponadto nabędą umiejętność swobodnego wyrażania myśli, nauczą się przyjmować nowe role społeczne oraz jaśniej i chętniej komunikować o swoich problemach i trudnościach. Uczestnicy nabędą umiejętności szeroko rozumianej pracy w grupie, zdobędą wiedzę na temat współpracy w grupie oraz poszanowania innych osób.

Indywidualne i grupowe zajęcia wspierająco – aktywizujące z psychologiem

Uczestnicy dzięki zajęciom z psychologiem będą potrafili redukować stres i w sposób konstruktywny odreagowywać napięcia. Ponadto znajdą swój sposób spędzania czasu wolnego oraz nabędą umiejętności przebywania i współpracy w grupie. Zajęcia odbywać się będą poprzez prowadzenie indywidualnych rozmów/zajęć wspierająco - aktywizujących, spotkań psychoterapeutycznych oraz udzielanie porad psychologicznych, konsultacji i doradztwa psychologicznego. Otrzymają pomoc i wparcie w rozwiązywaniu codziennych trudności czy problemów. Dzięki uczestniczeniu w warsztatach psychologicznych, treningu umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów uczestnicy poprawią jakość swojego życia. 

Zajęcia zintegrowane

Podczas zajęć zintegrowanych uczestnicy będą doskonalić swoje zdolności w zakresie  sprawności manualnej, grafomotorycznej i koordynacji wzrokowo - ruchowej. Będą również podtrzymywane i doskonalone umiejętności czytania, pisania, podpisywania się oraz słuchania tekstu ze zrozumieniem. Ponadto usprawniana będzie percepcja słuchowa i wzrokowa oraz wzmacnianie procesów pamięci, koncentracji uwagi i logicznego myślenia.

Trening umiejętności komunikacyjnych z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się.

Dzięki udziałowi w w/w treningu uczestnicy nauczą się komunikować w poprawny, społecznie akceptowalny sposób. Do najważniejszych zadań należy rozwój kompetencji językowej oraz niewerbalnej, eliminowanie niepożądanych zachowań, twórcza aktywność komunikacyjna. Ponadto wzbudzanie chęci do kontaktu z innymi, nauka twórczego porozumiewania się, W ramach zajęć prowadzona będzie relaksacja, terapia światłem, dźwiękiem i muzykoterapia.

3.Trening umiejętności spędzania czasu wolnego:

Główne cele realizowane w tym obszarze to znalezienie i rozwój własnych zainteresowań, pobudzenie do własnej aktywności oraz nabycie umiejętności konstruktywnego odpoczynku. Rodzaje wsparcia:

 

Zajęcia świetlicowe

Zajęcia mają służyć wszechstronnemu rozwojowi osobowości uczestnika poprzez oddziaływanie na różne sfery jego aktywności poznawczej. Skuteczność tych oddziaływań uwarunkowana jest umiejętnością zaspokajania potrzeb rozwojowych i ich zainteresowań uczestnika. Podczas zajęć odbędą się gry i zabawy: loteryjki, układanki, rebusy, krzyżówki, gry stolikowe itp.

 

 

Zajęcia komputerowe

Uczestnicy poznając wirtualny świat w Internecie, nauczą się wyszukiwania informacji na interesujący ich temat. Będą korzystać z gier komputerowych, które rozwiną u nich spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia oraz zdolności manualne. Ponadto będą potrafili wykorzystać narzędzia i środki technologii informatycznej w rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów w życiu codziennym oraz w rozwijaniu własnych zainteresowań.

  

                                               4. Terapia ruchowa:

 

Do najważniejszych celów realizowanych w tym obszarze należy osiąganie maksymalnie możliwej sprawności ruchowej, przygotowanie uczestników do większej samodzielności, propagowanie zdrowego trybu życia poprzez aktywność fizyczną oraz integracja uczestników ze środowiskiem. Rodzaje wsparcia:

 

   Ćwiczenia ogólnousprawniające

Uczestnicy poprzez systematyczne branie udziału w ćwiczeniach poczują poprawę ogólnej  kondycji fizycznej. Swoją sprawność fizyczną będą mogli ćwiczyć w wyposażonej w specjalistyczne sprzęty Sali Ćwiczeń. Dodatkowo każdy z uczestników może korzystać z codziennych masaży na fotelu masującym. Swoje umiejętność w zakresie sprawności ruchowej będą mogli prezentować podczas zawodów sportowych.

Turystyka i udział w imprezach

Uczestnicy będą korzystać ze spacerów, rożnego rodzaju wycieczek plenerowych czy wyjazdów zorganizowanych. Ponadto będą uczestniczyć w rożnych spotkaniach integracyjnych

 

5.Inne formy przygotowujące do uczestnictwa w WTZ:

 

            Cele realizowane w tym obszarze koncentrują się wokół wdrażania uczestników do samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności planowania działań. Ponadto aktywowanie uczestników do współpracy w grupie, wzajemnej pomocy oraz doskonalenie sprawności manualnej i percepcyjnej. Do ważnych celów należ również: symulacja wszechstronnego rozwoju uczestnika, zaspokajanie potrzeby akceptacji i bezpieczeństwa oraz nauka prostych napraw oraz posługiwania się narzędziami. Rodzaje wsparcia:

 

Zajęcia plastyczne i robótek ręcznych          

Poprzez uczestnictwo w zajęciach uczestnicy nauczą się jak wykonać kartki i laurki okolicznościowe. Zdobędą również umiejętności  przygotowania dekoracji i upominków okolicznościowych oraz poznają rożne techniki plastyczne. Swoje prace będą mogli prezentować na rożnych wystawach i konkursach.

Zajęcia muzyczne

Poprzez udział w zajęciach uczestnicy będą mogli doskonalić swoje zdolności wokalne oraz będą uczyć się nowych piosenek. Będą uczestniczyć w zabawach rytmiczno- ruchowych, uczyć się układów taneczno- ruchowych oraz brać udział w różnych występach artystycznych, np. Dzień Matki, Jasełka oraz na różne spotkania integracyjne.

Zajęcia majsterkowicza

Uczestnicy nabędą umiejętności, które będą mogli wykorzystać w pracy zawodowej, ale również
w codziennym życiu. Nauczą się różnych technik, takich jak: wyklejanie, wypalanie, oprawianie, lakierowanie prac, wycinanie różnych form ze sklejki, malowanie farbą. Zdobędą umiejętności posługiwania się narzędziami.


Dokument do pobrania

Kierownik zaprasza

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

maj 2023
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.